A+ A A-

tekst og foto: Kjell Arntzen

IMG 2622

Det er ikke selve metrobussen folk er mest misfornøyd med, men matebussenes linje- og ruteopplegg i byen! Trondheim er kanskje ikke stor nok for det nye kollektivstystemet, - og blir det vel heller aldri?

Adresseavisen forteller meg torsdag den 5. september at jeg ikke er alene om å være misfornøyd med AtB, Janne Sollie, Harald Storrønning og Grethe Opsal. I en meningsmåling som er tatt opp en måned etter at prosjektet til 2,8 milliarder kroner og 5 års planarbeid ble iverksatt mener hele 34% av de spurte at kollektivtilbudet i byen er blitt dårligere enn det var før 3. august. Avisa forteller at det er en økning på 19% siden midt i august. Fortsatt sitter både administrerende direktør Janne Sollie, direktøren for rutetilbud og infrastruktur, Harald Storrønning med sin planstab og kommunikasjonsdirektør Grethe Opsal passive til folkets dom!

Vi krever snarlige endringer

Jeg regner med at det nok er store forskjeller i byen. De som bor langs metrolinjene vil stort sett være fornøyde, mens for de som må kjøre «byen rundt» for å komme til bestemmelsesstedet, og de som nesten ikke har buss vil nok misfornøydprosenten være nærmer 100 enn 34.

Den administrerende direktøren, Janne Sollie, sier at det nye tilbudet er inne i en innkjøringsfase. Selvfølgelig skal det innkjøres, men når tilbudet er så forringet og misnøyen er så stor, kan de ikke vente stort lengre før de gjør noe!

Harald Storrønning og hans planstab er så arrogante at de heller ikke svarer på kritikk, positive innspill til forbedringer og større kundetilfredshet. Etter mitt syn har de en ting å gjøre; gi slipp på prestisjen som naturlig kan ligge i 5 års arbeid som får stryk av 34% av de spurte, være ydmyk og gjøre de nødvendige endringer snarest. At de har hatt 2,8 milliarder til disposisjon og benyttet på den måten de har, krever at de revurderer sine ruter og intervaller nå. Om det må gjøres flere ganger ser jeg heller ikke bort fra.

Væretrøa er skilt fra «Ner-Ranheim»

På turen mot Strindheim sist torsdag møtte jeg tre busser som var merket «25 Vikåsen». Jeg så ingen buss som var merket «44 Væretrøa». Det er faktisk ikke rart at de på Væretrøa og de øst for Ranheim metrostasjon er misfornøyde. Det er synd å si at det var trangt på noen av bussene på linje 25.

Ranheimsavisa har tidligere sendt inn forslag til Storrønning om at 44 bør snu på Ranheim og returnere til Væretrøa for å få reduserte intervallene ned til akseptabel tid. Forslaget var bra, bedre enn det nåværende. Når jeg får sett nærmere på dette og hørt med beboere i Væretrøa, ser jeg jo at Væretrøa har liten eller ingen kontakt med det vi omtaler som «Ner-Ranheim» der idrettsanleggene, samfunnshuset, post, bibliotek, apotek og andre forretninger ligger.

AtB må en gang forstå at slik kan det ikke være! Ille er det at det er en time mellom bussene som gir normal gangavstand, men verre er det at barn og unge ikke får treffe sine venner til fotballtrening på ettermiddagstid og vi ikke får god tilgang til dagligvarehandel.

44 kan gå til Grilstadkleiva

Et revidert forslag som sendes AtB er at linje 44 går fra Væretrøa til Grilstadkleiva. Det går mer enn nok busser til Strindheim. At metrolinje 1 og linje 44 går parallelt fra Ranheim til Grilstadkleiva er helt greit. 44 snur i rundkjøringen eller kjører rundt Coop Extra og tilbake etter Ranheimsveien. Det medfører også den fordelen at man slipper å bytte buss på strekningen.

En slik omleggingen vil, med litt velvilje fra AtB, kunne gi oss 15 minutters intervaller i rushtid og 30 minutters intervaller på dag- og kveldstid. I helgene, lørdag og søndag, må kravet være 30 minutters intervaller hele dagen.

Hvorfor har line 41 til Reppe 10 minutters intervaller?

Vi unner folk på Reppe et godt busstilbud, men hvorfor har de 10 minutters intervaller til Ranheim metrostasjon og vi som bor mot Væretrøa får 1 time? Det er noen AtB må kunne forkale. Det er noe av det de ikke ønsker å forklare selv om det bor flere folk på strekningen Væretrøa - Nedre Humlehaugen vest enn det gjør på Reppe!

Vi savner linje 6

Inntil videre savner vi linje 6 som tok oss med fra Væretrøa til sentrum og videre til Flatåsen. Dette uten bussbytte og på ei tid som er kortere enn dagens reisetid. En Ranheimsbygg har vært på reise til Firenze. Derfra sender han et bilde av en buss på linje 6. Vi stiller oss spørsmålet; var det til Firenze bussen vår tok veien?

Jeg er imidlertid redd dette ikke er siste gang vi skriver noe om AtB og det kollektivtilbudet de har gitt oss….

Sport:

  • 1
  • 2
Prev Next

En bydel med tre lag i elitserie

14-11-2019 Hits:535 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Kjell A. Arntzen Jeg kunne tenkt meg å spørre: Hvilken bydel i Norge er det overskriften peker mot? Dere brukte vel ikke lang tid til å tenke før svaret kom?...

Les mer...

Ikke gode nok

10-11-2019 Hits:203 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Kjell A. Arntzen I bunnoppgjøret vi ikke skulle tape var vi ikke gode nok. Etter at hjemmelaget hadde dominert de første minuttene ga Erlien oss en opptur. Etter 25 minutter...

Les mer...

Takk for at du er på lag med Ranheim

08-11-2019 Hits:268 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Frank Bo Lidahl 3 kamper igjen. Søndag er det Mjøndalen away. Lag 15 og 16 i ligaen. Vinneren har en fair sjanse til å gripe kvalik eller til og med...

Les mer...

Stabæk berget plassen?

03-11-2019 Hits:179 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Kjell A. Arntzen Det ble tap igjen for våre gutter. Tap for et bedre lag i en svak kamp. Om jeg legger godviljen til sier jeg at Ranheim hadde en...

Les mer...