A+ A A-

av: Vidar Eidem, politisk komitè i NAF avd. Sør-Trøndelag     foto: Adresseavisen

Trafikkaos

At dette kom overraskende på Erlend Solem når Olav Tryggvalssons gate er strøypet inn kan vi vanskelig forstå.

Fra NAF avdeling Sør-Trøndelag har vi fått oversendt dette innlegget som omtaler noe av det Ranheimsavisa også er opphengt i, - byens nye kollketivsystem. For vår det har konsentrasjonen vært rundt forholdene på Ranheim, men også hele det nye bussystemet har vi vært kritiske til. Fra flere kanter av byen er det uttrykt misnøye med lengre reisevei, uoversiktelig rutesystem, for lang tid mellom hver buss, trafikkaos mm. Vi har fått innført et kollektivsystem som passer til i en langt større by enn det Trondheim vil være i 2050. Byen vokser med ca. 3.000 nye innbyggere hvert år. I dag er vi 197.000 innbyggere. Framskrevet til 2050 vil vi være i underkant av 270.000. NAF tar for seg den overraskelsen som direktøren for samferdsel i fylkeskommunen har fått når det har oppstått trafikkaos i byens sentrum. Ordet går til Vidar Eidem i NAFs politiske komite:

Forleden kunne vi i Adresseavisen lese om stadige problemer for utrykningskjøretøy som blir stående i trafikken på grunn av blokkerende busser på holdeplasser hvor det ikke er mulighet for å passere. Øverste leder for samferdselsetaten i Trøndelag, fylkesdirektør Erlend Solem, «tar opplysningene fra ambulansetjenesten på største alvor». Det er betryggende. Det gjør forhåpentligvis også fylkesordfører Tore O. Sandvik, som trolig har en vesentlig del av æren for at dette problemet har oppstått.

For oss bompengebetalende bilister, som gjennom flere år har opplevd til dels store trafikale problemer med anleggsområder over hele byen, samtidig som vi har måttet se på at hundrevis av millioner fra Miljøpakken har blitt brukt til å fjerne busslommer, flytte holdeplassene ut i veibanen, og samtidig innsnevre gode firefelts bygater til tofelts uten mulighet for passering, er ikke dette overraskende i det hele tatt.

«At ambulansene havner i slike situasjoner var helt ukjent for oss», sier Solem. Vi tilføyer at selvsagt rammer dette også andre utrykningskjøretøy som politi og brannvesen. Det er vanskelig i farten å tenke seg en mer forutsigbar konsekvens av en plan enn den vi ser her.

Når denne åpenbare konsekvensen slår ned som en bombe på de øverste ansvarlige, er følgende nærliggende spørsmål uunngåelig: Har vi riktige og kompetente folk på rett plass? Vi bare spør.

Sport:

  • 1
  • 2
Prev Next

Godkjent og mer enn det

01-12-2019 Hits:278 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

tekst: Kjell A. Arntzen Det var godt med Ranheimssupportere som virkelig ga lyd fra seg på Lerkendal. Laget som entret en dårlig Lerkendalmatte var tent og klar for å gjøre sin...

Les mer...

En bydel med tre lag i elitserie

14-11-2019 Hits:769 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Kjell A. Arntzen Jeg kunne tenkt meg å spørre: Hvilken bydel i Norge er det overskriften peker mot? Dere brukte vel ikke lang tid til å tenke før svaret kom?...

Les mer...

Ikke gode nok

10-11-2019 Hits:287 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Kjell A. Arntzen I bunnoppgjøret vi ikke skulle tape var vi ikke gode nok. Etter at hjemmelaget hadde dominert de første minuttene ga Erlien oss en opptur. Etter 25 minutter...

Les mer...

Takk for at du er på lag med Ranheim

08-11-2019 Hits:336 Sport Kjell Arve Arntzen - avatar Kjell Arve Arntzen

av: Frank Bo Lidahl 3 kamper igjen. Søndag er det Mjøndalen away. Lag 15 og 16 i ligaen. Vinneren har en fair sjanse til å gripe kvalik eller til og med...

Les mer...