A+ A A-

tekst: Kjell Arntzen         foto: Jørn Engeberg

coop 2

Glade jenter på et av lagene som var så heldige å få nye drakter.

Rundt 200 barn og unge fikk utdelt splitter nye draktsett under Ranheim TFs storkamp mot Viking. I pausen krydde det av fornøyde unge spillere som stormet det grønne teppet med sine nye drakter i flere farger. Her var det stolthet og stor idrettsglede å spore. Viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge, Bjørn Vik-Mo, forteller til Ranheimsavisa at hvert år deler Coop ut 20.000 draktsett til barn og unge i cirka 1.000 idrettslag og foreninger over hele landet.

Flere lag fra Trondheim fikk nye draktsett

Vi så at det var flere aldersbestemte lag fra Ranheim IL som var blant de som entret gressmatta med nye drakter. Vi så også lag fra andre bydeler som Trygg Lade, det gamle storlaget Kvik og vi så også at Romolslia IL var godt representert med lag samtidig. Jeg kan ikke si annet enn at mange av oss på tribunen følte oss både rørt og stolte over å se den idrettsgleden alle unge viste i nydraktene. Dette var stort!

20.000 drakter hvert år!

coop 1

Flere av lagene tok en visningsrunde rundt banen i pausen av Ranheim TF og Viking.

De klubbene som ble presentert på EXTRA Arena sist søndag hadde søkt Coop om å få nye drakter til lagene sine. – Det er rundt 1.000 lag og foreninger som hvert å blir tilgodesett med nye draktsett for flere av sine aldersbestemte lag, sier Vik-Mo. – Dette er det 18. året på rad at vi gjør dette. Vi føler at det er en viktig del av vårt ansvar for å gi noe tilbake til lokalsamfunnene der våre medlemmer bor.

-        At barne- og breddeidretten i Norge drives av frivillige ildsjeler er ingen hemmelighet. Uten disse tusenvis av ildsjeler hadde vi ikke hatt den oppslutning om- og den bredde vi har i idretten. Klubbøkonomien er jo i mange klubber ganske så anstrengt, så jeg håper at vi kan lette litt på kostnadene ved å gjøre dette, sier Vik-Mo. – Det er jo heller ikke til å underslå at barn som viser idrettsglede er noen av Coops beste ambassadører, sier han med et smil.

Topp og bredde er avhengige av hverandre

-        Det er nok ikke bare vi i Coop som mener at topp og bredde hører sammen og trenger hverandre. Toppidretten inspirerer barn og unge, den motiverer kort og godt de unge til å drive med idrett. Kanskje om noen år ser vi flere av disse unge ta steget opp på klubbens førstelag? Som stolt sponsor av Ranheim hadde vi denne søndagen lyst til å invitere noen av barna som har vunnet draktsett hit til Extra Arena. Jeg regner med at vi ga dem både opplevelser og inspirasjon, - ikke alene, men sammen med laget i vårt hjerte som spilte skjorta av Viking, avslutter Bjørn Vik-Mo.