A+ A A-

tekst og foto: Kjell Arntzen

IMG 2619I følge AtBs egen ruteplan i busskuret vil det ikke gå buss til sentrum fra Nedre Humlehaugen øst etter klokka 20.00. Skal vi finne oss i det? Det samme gjelder Engstrømbakken og Klokkerplassen.

De to siste dagene har jeg hatt grunn til å være «deppa». Ranheims begredelige kamp mot Brann var en ting, langt verre ble min debut som passasjerer i det nye og flotte kollektivsystemet som bosatt på Nedre Humlehaugen øst. Det samme må de føle de som bor ved holdeplassene Engstrømbakken og Klokkerplassen. Opplevelsen ble når sant skal sies verre enn det jeg hadde forestilt meg. Kall meg gjerne syter, negativ til nye løsninger, skjønner ikke framtida osv. Det biter ikke på meg. Min agenda er å gjøre turen til sentrum mulig for eldre og funksjonshemmede som ikke bor på de riktige plassene. Bussreisen jeg tok i dag var til å bli «forbainna» over. 

Først bussreisen og metrobussen

IMG 2620

Min debut med AtBs nye ruteopplegg startet her fra holdeplassen Nedre Humlehaugen øst.

12.46 steg jeg om bord i bussen som betjente linje 44. Hilste på sjåføren som jeg vanligvis gjør, men denne gang hang jeg på denne kommentarer: «Det kan jo ikke høre hjemme noen steder at vi skal ha buss herfra hver time»? Sjåføren var enig med meg. – Det bor jo en masse folk i disse områdene, sa han, så dere har fortjent bedre.

Han slapp meg av på holdeplassen som nå heter Ranheim (tidl. Peder Myhres vei). Der sto «vidunderet» og ventet på meg, Metrobuss linje 1 som skulle til Kattem. Jeg steg inn den bakerste døra og satte meg ned på et av de bakre setene. Der satt jeg ikke lenge! En utrolig støy fra motoren som måtte ligge bak i bussen. Støyen var så ille at jeg fikk vondt i ørene. Det var uholdbart og jeg tok med meg stavene og flyttet hele meg fem seter lengre fram.

Det var bedre der, men langt fra bra. Nok ei flytting måtte forsøkes. Denne gang til mellom de to leddene i vidunderet. Bedre, men ikke bra. Jeg ble imidlertid sittende der helt inn til jeg fikk slippe av i «Olav Tryggvasons gate 1».

Klok av skade gikk jeg inn fordøra på metrobussen til Ranheim. Her fant jeg en grei plass på det første setet som hadde blikket i kjøreretningen. Det var for øvrig merket for eldre/handikappede. Det var en bra plass. Det forferdelige bråket fra motoren hørtes ikke. Jeg var fornøyd.

IMG 2624

Om du må ta metrobussen advares du herved om å sitte på de bakerste setene i bussen. Et forferdelig støy fra en motor som du ikke venter i 2019! Ta plass foran  de to leddene i bussen.

Like fornøyd var ikke de passasjerene som sto da metrobussen måtte bråbremse for en privatbil som smatt inn foran bussen i rundkjøringa ved Bakkegata. En 10-12 passasjerer kom ufrivillig styrtende framover. Det gikk bra, ingen skader eller velt av barnevogner som sto bundet fast foran. Kanskje en buss som fraktet flere stående passasjerer hadde gitt et annet utfall?

Jeg var glad da bussen stoppet ved sin endestasjon. Foran på holdeplassen sto buss med linjenummer 41. Kanskje den ville frakte meg til Nedre Humlehaugen øst? – Dessverre, sa sjåføren, jeg skal til Reppe.

Hva er det med Ranheimshøgda, Reppe kontra Engstrømbakken?

Jeg har tatt for meg avgangene fra Ranheimshøgda, Reppe og Engstrømbakken for å se om det er store forskjeller. Vi som bor øst for den nye holdeplassen, Ranheim, og helt inn til Væretrøa har hatt 10 eller 20 minutter mellom hver avgang før den 3. august. Nå er det vitterlig 1 hel time! Om du vil gå over på en delvis fylt buss som kommer fra Stjørdal (linje 70) kan det noen ganger treffe på ca. 30 minutt.

Avganger fra Ranheimshøgda mot Olav Tryggvasons gate (fra hver 4. til hvert 8. minutt)

tid:

linje nr:

hvor den går:

14.48

25 - 10

gå til Reppeveien (9 min) ta 25 til Strindheim. Ta linje 10 til Olav Tryggvasons gt

14.52

70

gå til Vikelvveien (11 min). Ta linje 70 til Olav Tryggvasons gt

14.58

25 - 10

15.00

41 - 1

41 fra Reppe til Ranheim. Deretter metrobuss 1 fra Ranheim

15.07

70

15.10

41 - 1

15.18

25 - 10

15.22

70

IMG 2622
Avganger fra Reppe mot Olav Tryggvasons gate (hvert 10. minutt)

tid:

linje nr:

hvor den går:

14.51

41 - 70

41 fra Reppe til Vikelvveien. Videre med linje 70

15.01

41 - 70

15.11

41 - 70

15.21

41 - 70

15.31

41 - 1

41 fra Reppe til Ranheim. Videre med metrobuss linje 1

15.41

41 - 70

Avganger fra Engstrømbakken mot Olav Tryggvasons gate (hvert 60. minutt). «Beste» alternativ går en gang i timen!

tid:

linje nr:

hvor den går:

14.45

44 – 1

Engstrømbakken til Ranheim. Videre med metrobuss linje 1

15.14

44 – 70

Engstrømbakken til Vikelvveien. Videre med linje 70. Linje 70 kommer fra Stjørdal

15.45

44 - 1

16.16

44 – 70 - 1

til Være, gå til Væresletta (1 min.) – videre med linje 70 til Gildheim, deretter metrobuss linje 1


Hjem fra byens er det minst like kronglete og like lang ventetid.

Jeg skal ikke antyde noe, eller skal jeg?

Jeg unner «Reppesbyggen» den gode forbindelse de har fått til byens sentrum og til den nedre delen av Ranheim. Den kommer ikke en dag for tidlig. Noe påfallende synes jeg nok det er at avgangshyppigheten der kun skal være 10 minutter mens passasjerer som sokner til like folkerike områder som Engstrømbakken, Tangen, Ranheimslia og Humlehaugen skal måtte vente i hele 60 minutter. Folk som besøker Ranheim kirke for gudstjenester, begravelser eller stell av gravplasser lider samme skjebne.

Hyppigheten fra Reppe er som den skal være. Det som er så totalt feil er at hyppigheten i avgangene øst for metroholdeplassen Ranheim er så hinsides!

Jeg drister meg til å stille spørsmål om det er noen i AtBs toppledelse som bor i de områder som er kommet gunstig ut når gjelder hyppighet i avganger? Jeg kan ikke se noen saklig grunn for at Engstrømbakken, Ranheimslia, Tangen og Nedre Humlehaugen skal godta buss til sentrum en gang i timen!

Jeg vil selv velge bilen

Skal jeg til sentrum til tider det kan være håp om parkeringsplass er mitt valg enkelt; - Jeg bruker bilen!

PS. Jeg må komme tilbake til kampen mot Brann senere? Vi skal stå på videre, vi har trua og VI skal sammen klare å holde plassen i Eliteserien!