A+ A A-

av: Kjell A. Arntzen

IMG 2706

Linje 25 kommer på rute til Vikåsen skole og jeg er klar som passasjer

Jeg er fullt klar over at det ikke bare er vi som bor i de østre deler av «Ner-Ranheim» som er misfornøyd med AtB. Du finner misfornøyde over det meste av byen, ikke minst på Vikåsen. De på Vikåsen kan ikke klage på intervallene. Her er det stort sett 10 minutter mellom hver avgang. Det de kan klage på (og gjør det) er at en tur fra A til B ikke skal være en sightseeing rundt i egen by! Skal du reise fra Vikåsen og til Prinsen (torget), så tilbyr AtBs reiseplanlegger en tur med linje 25 fra Markaplassen og over Singsaker før du er fremme på den holdeplassen du søker. På fredag tok jeg bilen og kjørte opp til Vikåsen for å være med på denne sightseeingen. Jeg ble flau på ArBs vegne!

A te B er vel korteste vei?

Vi har vel hele tiden ment at å reise fra A til B er en direkte rute fra A til B. Det er tydeligvis en helt annen fortolkning enn det de har i selskapet som kaller seg AtB. Turen tar hele 33 minutter, som er vesentlig mer enn det tok før 3. august. Det er vel en kjennsgjerning at de fleste av de som reiser fra Vikåsen skal til- eller om sentrum? 

IMG 2707

Fra min plass på første sete fikk jeg god utsikrt over hvordan det var på Singsaker, men hva hadde jeg der å gjøre når jeg skulle fra Vikåsen til Torget?

Min tur på fredag var bestemt å gå tll torget. Jeg steg ombord i buss 25 utenfor Bunnpris på holdeplassen Vikåsen skole. Vi var 2 voksne og 2 barn som skulle reise derfra klokka 14.29. Bussen passerte både Dolpla, Reppeveien, Vikelvveien, Ranheim fabrikker og Olderdalen før den stoppet for påstigning på Presthus. Her kom 1 passasjer på. Neste holdeplasse som bussen hadde behov for å stoppe på var Strindheim. Her gikk alle av nntatt undertegnede, 1 passasjer kom på og vi var 2 i bussen. På Dalen Hageby kom det 3 på som ble med til Weidemannsveien opp mot Singsaker! Vi var igjen 2 i bussen. Så ble det stopp i Festningsgta hvor 1 gikk av og 1 kom på. På hver av holdeplassene i Ankersgata, Høyskoleringen og Studentersamfunnet steg det 1 på. Siste stopp før Prinsen 2 var Nidarosdomen, og her steg alle de andre av. Jeg bl alene på bussen. Ruteopplegget for linje 25 har 10 minutters interaller på denne tiden av døgent! Jeg forstår at de som bor på Vikåsen og som forventer en mer dirkete transport til byens sentrum misliker dette. Selv må jeg få innrømme at jeg ble skrekkelig flau av AtB etter å ha vært med på denne helt unødvendige sightseeingen. 

Skal du bare til Olav Tryggvassons gate er tilbudet slik at du tar linje 25 fra Vikåsen og til Rønningsbakken. Her må du vente i 4 minutter for å ta metrolinje 1 til målet. Denne turen er estimert til å ta 29 minutter.

Du må ta buss sørover

Litt vanskelig må det være for de som ikke er så kjent i systemet å ta seg tilbake til Vikåsen. Selv for en som er født og oppvokst i byen føles det rart å stige ombord i linje 25 på Prinsen når du skal til Viksen. Du stiger ombord i en buss som går i motsatt retning av der Vikåsen ligger! Den samme turen som mot byen gjentas, over Singsaker og ned Statsineniør Dahls gate. Vel nede i Innherredsveien føler du at du er på vei til Vikåsen? Hvordan er dette for ukjente?

På fredag gjode jeg det. Det var selvfølgelig rart og krysse Prinsens gate for å ta bussen sørover mot Vikåsen. Det var imidlertid en fullere buss på returen, men de aller felste skulle av på turen over Singsaker og ned Statsingeniør Dahls gate. Fra Travbanen var jeg igejn alene i bussen til Vikåsen.

Vi som bor øst for Ranheim stasjon

Jeg gjorde et forsøk på onsdag med å ta matebuss 44 til Ranheim stasjon klokka 12.46. Det var innlagt et 30 minutter langt besøk hos fysioterapeut før hjemturen. Metrobuss fra Nova Kinosenter kom klokka 14.13 og var innenfor den tiden billettens gyldighet var for overgang. Jeg ankom Ranheim klokka 14.33 og tiden var ute.

Et gløtt på sanntidstavla fortalte meg at buss til Væretrøa var ventet klokka 15.14. AtB ba meg vente i 41 minutter på buss videre. Selv om den hadde gått fra Ranheim da jeg ankom holdeplassen, var gyldighetstiden overskredet.

Om reglene er slik at det uansett er 1 ½ times gyldighet på billettene har beboerne på strekningen inn til Væretrøa også mistet en mye benyttet overgangsmulighet. Som pensjonist hadde en kort tur til byen før den 3. august kostet tur/retur, kr. 19,-. I dag koster den 100% mer, kr. 38,-.

Jeg skal forøke å få AtB til å fortelle oss hva svaret er for overnevnte situasjon. Det skal sies at jeg ikke forventer at de svarer?