A+ A A-

av: Kjell A. Arntzen

Det blir et nytt møte med ruteplanleggerne i AtB onsdag 11. mars klokka 11.00. AtB har satt av 1 ½ time for oss denne gang. Det vil være 1 ½ time vi skal benytte så godt som vi kan. Denne gangen blir vi 6 personer, som alle har sterke meninger om rutetilbudet de tilbyr oss i den østre delen av Ranheim. Jeg jobber samtidig med å få med fylkesordføreren som må tilføres en vesentlig del av «æren» for et bussystem vi ikke liker.

Utvalg satt ned

Jeg er strålende fornøyd med at det til slutt ble 29 personer som ønsket å være med på dette møtet. Det forteller mye om interessen og det «sinne» mange i bydelen sitter inne med når det gjelder AtB. Sinne skal imidlertid ikke være vårt våpen i møtet, men en saklig diskusjon med AtB rundt den urett de gir oss.

Utvalget som er satt ned består av 6 personer. Disse er: Silje Nilsen, Lisbeth Nygård, Guri Østvik, Joakim Johansson, Roy-Inge Sivertsen og undertegnede. Det er en stor nok gruppe å møte med. Samtlige er godt kvalifiserte for å møte AtB.

Lite ydmykhet å spore fra AtB

Jeg har fanget opp to meldinger i de siste dagene som har gått mellom AtBs kundesenter og beboere på Ranheim. Begge disse meldingene som er snappet opp viser en manglende ydmykhet fra AtBs folk, sjikane, ansvarsfraskrivelse og kall det gjerne en uhøvlet oppførsel.

For at dere lesere skal få et innblikk i hvordan AtB møter de som klager referer jeg til dette:

"Hei NN!

Viser til din henvendelse vedrørende linje 44.Det er leit å lese at du opplever forsinkelser og avvik på linje 44.En av årsakene til at linje 44 fikk endringer 3. februar 2020 er fordi talspersoner/velforening på Værestrøa ønsket dette. I tillegg er kostnaden for å kjøre distansen Ranheim - Strindheim byttet i å kjøre flere avganger kveld og helg på linje 44.Når det gjelder overgang til Metrobuss linje 1 ved Ranheim vil ikke denne vente ved forsinkelse på linje 44, ettersom Metroen går med avganger hvert 10. minutt i rush.På avganger fra sentrum til Værestrøa er det lagt inn korrespondanse til linje 44, slik at bussen videre fra Ranheim venter når Metrobussen er forsinket. Dette gjelder dog kun når linje 44 går med 2 eller færre avganger i timen.Din klage er uansett oversendt våre ruteplanleggere, for videre oppfølging internt.

Med vennlig hilsen,
Jonas
Kunde- og servicemedarbeider
AtB AS"

Her legger AtB skylda på at talspersonen/velforeninga i Væretrøa ønsket det slik!

Det gjorde de faktisk ikke. De knyttet noen forutsetninger til dette og det var ikke bare buss om kveldene.

"Viser til din henvendelse vedrørende linje 44.

Vi på kundeservice har vært i dialog med våre ruteplanleggere, som kunne opplyse dette. Vi forholder oss derfor til den informasjon som de har gitt og viderebringer utad til de som måtte ha spørsmål om årsak til endringen.

Det stemmer at hjemmesiden/bloggen Ranheimsavisa skal i et møte med vår planavdeling om ikke så lenge, slik at de får sett nærmere på eventuelle justeringen for rutetilbudet ved Værestrøa

Med vennlig hilsen,
Jonas
Kunde- og servicemedarbeider
AtB AS"

Vi har aldri presentert oss med noe annet enn at vi kom fra Ranheimsavisa. Vi har også forklart at vi er ei nettavis for Ranheim og de tilstøtende områdene. At kunde- og servicemedarbeideren (som vi aldri har truffet) sier det stemmer at hjemmesiden/bloggen Ranheimsavisa skal i møte med vår planavdeling har han tatt av eget- eller direktørenes hode. Det er Ranheimsavisa – sammen med 5 andre – som skal i møte med planavdelinge

 

 

Hei!

Dere tåler nok fint å bli kalt en blogg! I denne konteksten der de først skylder på Velforeningen i Væretrøa og deretter kaller dere en blogg i stedet for å kun skrive Ranheimsavisa, reagerte på tonen fra AtB og hadde håpet på litt ydmykhet. Det er flott at AtB vil snakke med dere, og de bør kanskje også ta en prat med kundeservice om hvordan de svarer kundene. De er tross alt en servicebedrift.

Som du sikkert forstår er jeg ganske frustrert da jeg og familien i praksis har mistet busstilbudet. Jeg kan ikke komme for sent hver dag på jobb og må kjøre deler av veien til jobb.

Jeg er meget skuffet over at AtB tillater seg å behandle oss og andre klagere slik. Det tegner ikke godt for det kommende møtet.

Mange klager etter at møtet ble kjent

Ranheimsavisa har fått mange meldinger og kommentarer på vår FB-venneside. Vi har også fått flere kopier av klager som er sendt AtB og som er registrert av deres kunde- og servicemedarbeider Jonas. De fleste med standardsvaret: «Din klage er oversendt våre ruteplanleggere, for videre oppfølging internt».

Ranheimsavisa har også fått henvendelser fra Jonsvannet, Bratsberg, Flatåsen og andre bydeler om hjelp til å ta opp ting med AtB. Dette makter vi ikke! Nå er det de østlige områdene på Ranheim som står i vårt fokus.

Har dere noe som dere ønsker vi skal bringe med oss til møtet så send gjerne en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Vi har kun 1 ½ time på oss så vi rekker nok ikke alt dere har på hjertet, men vi er glad for å få reaksjoner fra dere.

Ps – AtB ringer rundt

Onsdag kveld – 12.02. – mottok min kone en telefon med ukjent nummer. Hun tok telefonen og det var en person fra AtB som ringte for å få henne til å være med på et møte hos AtB dagen etter. Hun svarte at hun ikke hadde anledning, men anbefalte at hennes mann kunne være med. Det var uaktuelt ble det svart, for dette skulle være et kvinnepanel som skulle si noe om det nye tilbudet som var iverksatt.

Det kan da virke litt merkelig at de ringer rundt til andre grupperinger i forkant av vårt tillyste møte den 11. mars?