A+ A A-

tekst: Ranheimsavisa                         foto: NSB, Bane Nor

image003 2

Nå er stasjonsskiltet som markerer RANHEIM allerede på plass. Vi hilser toget velkommen tilbake etter 48 års fravær.

Tirsdag 6. april er dagen da påska er over, men aller mest er det dagen for gjenåpning av Ranheim stasjon. Ikke en dag for tidlig, spør du meg, og ikke med hjelp av Venstres Jon Gunnes, som lovte både elektrifisering og godt med penger til Trønderbanen framover. Etter hvert som Ranheim har utviklet seg, nærmest som en by i byen, kom man ikke utenom å gjenåpne stasjonen etter 48 år uten togavgang fra Ranheim. Ranheim vil fortsette å vokse og trafikkgrunnlaget skal være så absolutt til stede. Nå ser vi fram til åpningsdagen, selv om den offisielle feiringen vil skje senere i april. Vil du være med på det historiske øyeblikket den 6. april må du tidlig opp av senga. Det første toget stopper klokka 05.14. I denne artikkelen som vi har snekret sammen drar vi en del av historien til stasjonen og trafikken. Først tar vi noe om Meråkerbanen.

Meråkerbanen

image004 1

Jeg vil tro at en del av våre lesere vil kjenne igjen kiosken og togene.

Jernbanetrafikken har i mange perioder hatt stor betydning for vårt lokalsamfunn. Allerede så tidlig som I 1881 ble Meråkerbanen tatt i bruk, og med den ble det et togstopp for av- og påstigning her på Ranheim. Togtrafikken og beliggenheten til stasjonen skulle, sammen med vanntilførselen fra Vikelva, bli helt sentral for oppstarten av Ranheim Cellulosefabrik i 1884. Og med det etablertes en ny bydel med tilflytning fra flere kanter av Trøndelag og deler av Jämtland og Härjedalen i Sverige. Mange av disse ble fabrikkarbeidere som stein på stein bygde og utviklet Ranheimssamfunnet. De skapte det Ranheim vi alle er blitt så glade i.

De neste 92 årene ble stasjonen og toget en betydelig aktør for samferdselen, og ikke minst en pulsåre for Ranheim. Her ble gods fraktet, varer ble levert, mennesker reiste og andre kom. På gamle bilder kan vi se at ved siden av stasjonsbygningen var det etablert en kiosk som hadde siste nytt fra inn og utland. I seg selv var også denne kiosken en del av togets historie. Uten stasjonskiosken ble vi mer eller mindre utelukket fra verden omkring oss. Ved kiosken diskuterte Ranheimsfolk siste nytt fra Trondheim og Ranheim mens de sto i aviskø.

Brått slutt

image001 2

Dette var togsettene som ble brukt ved nedleggelsen i 1985.

i 1985 ble det stopp for passasjertrafikken til og fra Ranheim stasjon. Fra 1973 ble Ranheim stasjon fjernstyrt fra byen. Stasjonen og togforbindelsen som en gang var opphavet til den moderne utviklingen av Ranheim, skulle brått bli tatt fra bydelen. En sjel og et savn som aldri ble glemt. Alltid gikk vi med et lite håp, - ikke stort, men et lite - om at en gang skal toget igjen stoppe for av- og påstigning for sør- og nordgående trafikk her på Ranheim. Vi har i alle disse årene uten passasjertrafikk på Ranheim ergret oss over at toget sto der og ventet på krysning, vi satt i togvogna og håpet på å slippe av, men nei, - til byen måtte vi og ta bussen tilbake!

Mange er det vel som har sagt at det var en umulighet å få toget tilbake. Nå er denne umuligheten blitt en mulighet. Nå skal de stoppe her for av- og påstigning! Vi har vel også gått med en bitterhet over at NSB ikke kunne gjøre de nødvendige justeringene den gang, slik at trafikken kunne opprettholdes. Vi har vært bitre, vi har vært sure og forbannet, men vi har aldri resignert! Vi har hatt trua på at en gang, en gang skal toget vende tilbake til Ranheim. Nå skjer det på tirsdag rett over påske, og det blir en gledens dag selv om den store åpningsfesten må vente en stund. Nå får vi oppleve at det vi lenge har drømt om blir oppfylt! Om jeg er våken klokka 05.10 denne morgenen vil jeg nok stige ut på altanene å bivåne dette historiske øyeblikket.

6. april, klokken 05:14 skjer det

Etter 36 år vil det endelig bli mulig å reise til og fra Ranheim med tog. Som jeg skrev om på mandag var Bane NOR i ferd med å avslutte sine arbeider på stasjonen. Første arbeidsdag etter påske er det klart for av- og påstigning på alle Trønderbanens tog. Kommersiell direktør Lena Angela Nesteby sier til Ranheimsavisa: - Det er en sann glede for oss i SJ Norge at det nå igjen blir mulig å reise til og fra Ranheim med Trønderbanens tog. Dette vet vi har vært et stort ønske og behov helt siden persontrafikken ble nedlagt på Ranheim stasjon i 1985. Første tog som stopper på Ranheim stasjon den 6. april er Trønderbanens tog fra Trondheim S til Stjørdal som er på Ranheim stasjon kl. 05.14, og dermed har Ranheim endelig et effektivt og etterlengtet togtilbud fra Steinkjer i nord til Melhus og Ler i sør.

Billettsamarbeid med AtB

– Vi har billettsamarbeid med AtB, så alle med AtBs periodebillett gyldig i sone A eller med ungdomsbillett kan bruke T:kortet både med reiser i Trønderbanens tog og i AtBs busser mellom Hommelvik - Ler (inkludert Trondheim), sier Nesteby. – Med denne periodebilletten er det altså valgfritt om en vil reise med Trønderbanen eller buss, eller kombinere dem. Det er viktig med kundevennlige og fleksible løsninger, sier Nesteby.

At Nesteby forteller at de har et billettsamarbeid med AtB gjør meg urolig. I første omgang for hun da snakker om T:kortet som man må skaffe seg på AtBs billettkontor. Dernest så forteller hun ikke om andre måter å kjøpe billetter på. Jeg oppretter like godt en Chat med Trond i SJs kundetjenste. Av han får jeg vite at det ikke blir noen billettautomat på stasjonen. Billetter kan kjøpes gjennom app til Vy og/eller SJ. Det betyr at du må legge inn disse på din mobiltelefon.

Trond forteller også at du får kjøpt billett ombord i Trønderbanens tog. Han henger imidlertid på et lite men … - Togpersonalet ser helst at du har ordnet dette før ombordstigning. På grunn av korona så må du betale med kort hvis du kjøper billett på toget av konduktøren. De tar ikke kontanter, avslutter en imøtekommende Trond hos SJ Nor. La meg henge på at AtB ennå ikke har klart å få montert en billettautomat på Ranheim metrostasjon. Det betyr at de her bryter med sin egen regel for bøter; - du skal ha kjøpt billett før du går på bussen! Har du ikke kjøpt billett før påstigning sørger billettkontrollørene for at det utskrives en solid bot!

Også Jernbanedirektoratet og Bane NOR er svært fornøyd med åpningen av Ranheim stasjon. – Ranheim bydel har de siste årene hatt en stor befolkningsvekst. Det er derfor viktig og riktig at vi nå får gjenåpnet Ranheim stasjon. Det er en stor satsing på Trønderbanen de neste årene og vi arbeider for at toget skal være et relevant reisevalg, skyter Anne Skolmli, sjef regional samhandling for Nord- og Midt Norge i Jernbanedirektoratet, inn.

Prosjektleder i Bane NOR, Kristin Skei, oppfordrer de reisende til å beregne noe ekstra tid til å gjøre seg kjent med reisemønsteret på stasjonen. – Vi vil skilte godt på stasjonen, og de første dagene vil vi også ha mannskaper på stasjonen ved de mest trafikkerte avgangene. Sikkerheten er alltid viktig for oss, sier Skei.

Markering av åpningen, troligvis senere i vår

Selv om 6. april blir åpningen for persontrafikken her på Ranheim for Trønderbanen vil det forhåpentligvis bli en markering i Bane NOR`s regi senere i vår. Endelig dato og innhold er ikke fastsatt. Men vi lover Ranheimsavisas lesere at dette vil det bli gitt beskjed om i god tid før markeringen finner sted.

Avslutningsvis kan vi fastslå: Det går alltid et tog, selv om det her tok tid! Så får vi se om vi etter hvert også kan få Meråkerbanen til å stoppe for passasjertrafikk på Ranheim.