A+ A A-

tekst: Kjell Arntzen                                            foto: Arne Strand

IMG 7021

Vi gratulerer fabrikken med nytt navn og logo!

Ranheimsavisa var naturligvis blant de inviterte gjestene da fabrikken hadde navnedag onsdag 12. oktober. I tråd med et av punktene i sine verdier; nærhet og kontakt med nærmiljøet på Ranheim var dette selvsagt. Det har alltid vært et samspill og god kontakt mellom fabrikken og folket på Ranheim og ifølge den nye administrerende direktøren, Ketil Stave, skulle dette vedvare i all tid framover. I sin tale fortalte en stolt direktør om flyturen fra Oslo til Værnes at da han fløy over Ranheim under en skyfri og blå himmel, så ned på fabrikken og at dampen veltet ut av pipene kunne han stolt konstatere at dette ikke var forurensende røyk som i tidligere tider.

En stor dag for Ranheim og fabrikken

Det var en god del folk som hadde møtt fram til «navnefesten». Både arbeidere, NRK, tidligere ansatte, organisasjoner og folk fra nabolaget hadde møtte fram. I tillegg var Studentorkesteret innkalt for å underholde under seremonien. I det gode været vi har på Ranheim om dagen, ble hele den offisielle delen av arrangementet flyttet utendørs. Vanligvis er det nå slik at planlagte utendørsarrangement må flyttes innomhus, men denne gangen var det sannelig et planlagt inne-arrangement som måtte flyttes ut! Kanskje var dette et godt tegn for «den nye fabrikken» her på Ranheim?

IMG 7031

En strålende opplagt Ketil Stave var tydelig stolt over fabrikken og navnevalget. Her ligger framtiden, sier Stave.

Direktør Stave holdt en kort tale på en opprigget utescene som naturlig var trukket i produkter fra fabrikkens egen produksjon. Stave startet med å gratulere oss alle med dagen. – Dette er en merkedag for oss alle, innledet Stave. – Som dere ser på logoen her ved scenen, på flagget vi senere skal heise, på arbeidernes refleksjakker og på fabrikkens vegger, så er den noe slitne elefanten borte og erstattet av isbjørnen som gjennom mange år har vært symbolet på denne fabrikken. Årsaken til det er at den 1. oktober solgte Peterson-konsernet hele sin bølgepappvirksomhet i Norge, Sverige og Danmark til belgiske VPK. Samtidig med salget endret denne fabrikken navn til Ranheim Paper & Board AS.

-        Dere tror kanskje at navnet var gitt på forhånd? Slik var det ikke, eller skal jeg heller si at det falt seg naturlig. En navnekonkurranse hadde vi gående og den slo fast følgende: Ranheim måtte være med i det nye navnet. Isbjørnen måtte igjen tilbake og vi måtte finne et symbol som pekte i den retningen vi ønsker å gå; opp og fram, sa Stave. – Ikke bare opp og fram, dette symbolet måtte også vise at vi skal ta vår del av ansvaret for miljøet. Dermed kom den grønne pila som symboliserer miljø, resirkulering og fornybart. Selv syns jeg den nye logoen ble både beskrivende for den virksomheten vi driver og ganske så flott.

Forsamlingen ga en hørbar applaus og var tydelig fornøyd med den logoen de så. At Ranheim og isbjørnen var tilbake ga et historisk sus over begivenheten vi overvar, og den grønne pila som så klart pekte på en miljøprofil vi alle ønsker både for fabrikken vår og andre virksomheter, fortjente virkelig denne applausen. – At fabrikken her på Ranheim har klart seg gjennom mer enn 132 år er bare fantastisk, slo Stave fast. – Det har vært medgang og motgang, men fabrikken består i en situasjon som er bedre enn på lenge. – Når vi snart får på plass den energisentralen som skal bygges her på fabrikktomta, er vi sikret energitilførsel i 30 til 40 år, fortsatte Stave som fortalte at Enova hadde gitt støtte til byggingen av energianlegget.

Ranheim-kvalitet har alltid vært et begrep

IMG 7046

Som dere ser var det mange som var med på navnefesten

Jeg huker tak i salgssjef Kyrre Auran og gratulerer selvfølgelig med denne dagen. Har du noe å tilføre utover det jeg har fått med meg fra Staves tale? – Noe har jeg vel å tilføre, starter Kyrre (bruker fornavn på en ekte ranheims-gutt). – Du fikk sikkert med deg hva det nye navnet forteller? sier han. Jeg gjorde det, men lar han forklare igjen. – Vi hadde en navnekonkurranse hvor vi fikk inn ca. 50 forslag. Blant disse forslagene falt vi for Ranheim Paper & Board som gikk av med seieren. Navnet sier både noe om historien, stedet og om de produktene vi selger. Det er papir og fiberbasert emballasje, forteller han.

Resirkulert råstoff

-        Papirfabrikken har en lang og ærerik historie. Det hele startet den 13. mars 1884 med etableringen av Ranheim Cellulosefabrik. Brukseieren på Ranheim Vestre, Laurtz Jenssen d.y., var utdannet maskiningeniør fra Karlsruhe i Tyskland og han ønsket å utnytte vannkraften fra Vikelva. I 1907 skiftet fabrikken navn til Ranheim Papirfabrikk og deretter fulgte mange gode år med stadige utvidelser og nye investeringer. I norsk sammenheng var Ranheim en stor papiraktør.

-        Under krigen startet fabrikken også produksjon av bygningsmaterialer. Høykonjunkturen etter krigen var en svært god periode for fabrikken vår. Landet skulle gjenreises og det var stort behov for de produktene Ranheim kunne levere. Etter hvert kom fabrikken også i gang med produksjon av papirsekker. På folkemunne er vel denne delen mest kjent som "Sekken». I 1971 ble fabrikken en del av Norske Skog.

Kun papir til industriell bruk

IMG 7039

På en slik dag er det vel riktig å sette inn et bilde av fabrikkens gamle logo og navn

Kyrre kan fortelle at Ranheim aldri har produsert papir til aviser og bøker. Her har det alltid vært produsert papir for industriell bruk. Fram til 1981 var produksjonen basert på trevirke og vi hadde den beryktede «Ranheimslukta». Den var god å ha for oss som bodde i byen, kjente vi Ranheimslukta ble det godt vær. En værmelding som var sikrere enn det Meteorologisk Institutt kunne gi oss.

Den 12. juli i 1981 ble cellulosefabrikken nedlagt og Ranheimslukta forsvant etter hvert. Noe hang nok igjen på steiner og grunnen i Vikelva noen år etter 1981, men den faktiske årsaken til lukta var borte ved nedleggelsen av cellulosefabrikken.

Kyrre forteller videre; - Siden den gang har produksjonen kun basert seg på returfiber som er innsamlet i Norge og Sverige. Vi har vært en miljøvennlig bedrift siden tidlig på 1980-tallet, sier Kyrre. – Når det er sagt så må jeg ta med at produksjonen er energikrevende. For hvert øre kilowattprisen stiger, øker våre årlige kostnader med 1,6 millioner kroner. Jeg er stolt av å kunne fortelle at bedriften resirkulerer over 50% av all innsamlet bølgepapp i Norge. Råstoffet kommer til oss sortert i hovedsak fra dagligvarehandlene og kjøpesentra både i Norge og Sverige.

Så var det «blautkak» og kaffe

Oppe i kantina var det dekket med hvite duker og det ble servert «blautkak» med marsipantrekk hvor fabrikkens nye logo var med i marsipan. Likeså var det på romkakene, ny logo i marsipan. Vi kan slå fast at den nye logoen gjorde kakene bedre enn de normalt er. Kaffe eller te var også med under den stilfulle stunden på kantina. Folk pratet, gratulerte de som fortjente gratulasjoner og ellers gikk praten sin lystige gang.

Fotografen og undertegnede takket høflig for oss etter vel en times tid i et veldig hyggelig selskap.